با انواع سبک های دکوراسیون بیشتر آشنا شوید

دکوراسیون چیست؟

دکوراسیون یک واژه و اصطلاح در حرفه معماری و طراحی ( به معنای چیدمان در فارسی) می باشد که ریشه ای طولانی در تریخ و فرهنگ انسان دارد.

نقش دکوراسیون در معماری

دکوراسیون علاوه بر ایجاد کیفیت ظاهری یک فضا، نقش مهمی در جهت بهینه سازی فضاهای مورد نیاز در یک محیط ساخته شده را نیز دارد.

انسان در طول دوره های مختلف و همچنین با ایجاد تغییر در فعالیت هایش و با پیشرفت تکنولوژی، به ابداع سبک های متفاوت در دکوراسیون پرداخته است.

امروزه انسان ها با استفاده از تجربه های گذشته و علوم جدید به ایجاد سبک های تلفیقی و مورد استفاده ی امروزی، رسیده و پرداخته اند.

انواع سبک های دکوراسیون

سبک مدرن:

بسیاری از مردم سبک مدرن را با سرد، تند و استریل بودن مرتبط می دانند. اما درواقعیت، سبک مدرن بسیار ریشه در شکستن عناصر به ساده ترین شکل آنها، با تمرکز بر خطوط ساده دارد. همچنین تاکید سبک مدرن بر استفاده بهینه از فضا و کاهش حداقلی خطوط و رنگ ها است. شما چیزی در این سبک با تزیینات اضافی پیدا نخواهید کرد و به طور معمول این سبک دارای پالت رنگی خنثی تری نسبت به بقیه ترکیب رنگ ها است. این سبک در قرن بیست و یک میلادی ابداع شده و بسیار مورد استفاده و مورد توجه قرار گرفته است اما تنها سبک مورد استفاده در طراحی نیست.اگر علاقه مند به یک فضای خلوت و اشکال ساده با رنگ های پایه هستید، بهتر است از سبک مدرن استفاده کنید.

 

سبک سنتی ایرانی:

معماری سنتی یکی از قدیمی ترین و رایج ترین سبک های طراحی است. سبک سنتی ریشه در میراث و اشکال و فرم های سنتی دارد. این سبک به دلیل علاقه به سنت های گذشته هنوز مورد استفاده و استقبال برخی افراد قرار می گیرد. در این سبک قطعاتی را خواهید یافت از صدها سال پیش، که برای اولین بار ساخته شده و اصلاً تغییر نکرده اند. همه چیز در لایه بندی  های این سبک آگاهانه، رسمی ، و معمولا دارای تقارن است.

اجزای مورد استفاده و کاربردی در دکوراسیون داخلی ستنی

  • استفاده از ظروف مسی و بلورهای با نقش های قدیمی به جای ظروف امروزی
  •  استفاده از پارچه های ترمه، مخمل و ابریشم
  • استفاده از ترکیب رنگ های گرم و سرد در کنار هم ( به ویژه رنگ قرمز و آبی )
  • استفاده از شیشه های مشبک رنگی در درب و پنجره
  • استفاده از کاشی و سرامیک با نقوش تذهیب
  • استفاده از لوسترهای سنتی و وسایل قدیمی به جای وسایل مدرن

می توانید به جای استفاده صد در صد از همه ی ترکیب های سنتی، تنها در بخش هایی از معماری یا چیدمان ساختمان مورد نظر خود از نقوش و ترکیب رنگ

یا وسایل و دکورهای سنتی استفاده کنید. استفاده از این سبک یا ترکیب آن با سبک های امروزی با تاثیر بر روان انسان باعث ایجاد آرامش می گردد.

 

سبک بوهمی:

تاریخچه این سبک به اواخر قرن هجدهم میلادی و اوایل قرن نوزدهم، همزمان با شرایط نابسامان اقتصادی در فرانسه که بر زندگی قشر هنرمند نیز تاثیر داشت        بر می گردد. هنرمندان با پوشیدن لباس های کهنه و دست دوم چهره ی فقر در جامعه را به تصویر کشیدند و پس از آن با تثبیت شرایط اقتصادی، این نماد گرایی      رفته رفته موجب تولد سبک جدیدی در هنر و همچنین نوعی ایدئولوژی برای مقابله با ماده گرایی شد. از بوهمی در فارسی نیز به عنوان (کولی وار) یاد می شود.

سبک بوهو یا بوهمی در چند سال اخیر بسیار محبوب شده است. در سبک بوهو توجه ویژه ای به کنار هم قرار دادن عناصر طبیعی و ارگانیک و استفاده از وسایلی همچون  عصا، چوب خیزران، بامبو و گیاهان و سایل ارگانیک شده است. این سبک به نسبت عجیب می تواند به دکوراسیون و منزل شما روح و زیبایی ببخشد.

 

سبک صنعتی:

همانطور که از نام آن مشخص است – منشأ این سبک بیشتر به شکل کارخانه ای و ماشینی است. مطمئناً می تواند کمی مردانه تر از سبک های دیگر به نظر برسد زیرا از فلز، چوب روستایی و چرم زیادی استفاده می کند. با این حال، لطافت از طریق پالت رنگی خنثی و تلفیق و ترکیب آن با چوب می تواند از سرد و خشک بودن این سبک بکاهد. سبک صنعتی در دکوراسیون نوعی سبک خاص است که مورد پسند همگان نیست اما طرفداران مخصوص به خود را دارد.

در ادامه برای بررسی ویژگی های این سبک با ما همراه باشید.

ویژگی های سبک صنعتی

  • درسبک صنعتی متریال و اجزای مورد استفاده، خام و قابل رویت هستند. به این صورت که بتن ها یا تاسیسات لوله کشی و برق هیچ پوششی ندارند.

  • در این سبک از رنگ های خنثی مانند سیاه، سفید، طوسی و قهوه ای در کنار هم استفاده می شود.

  • برای کابینت های آشپزخانه در سبک صنعتی  اغلب از هایگلاس، فلز یا ترکیب چوب و فلز در کنار هم استفاده می شود.

  • در سبک صنعتی دیوارهای داخلی به صورت آجری یا بتنی طراحی و اجرا می شوند که این یکی دیگر از ویژگی های منحصر به فرد این سبک و وجه تمایز آن با سبک های دیگر است.

 

  • همچنین  برای پوشاندن کف ساختمان در این سبک معمولا از کف پوش سنگ استفاده می شود اما پارکت و لمینت های طرح چوب هم می توانند جایگزین خوبی برای سنگ باشند.

  • برای نور دهی این سبک نیز از آباژور های ساده آویزان از سقف استفاده می شود.

سبک صنعتی از فضای محل ساخته شده بهترین استفاده را می کند وسعی در کاهش هزینه های اضافی دارد و از این رو کمی شبیه به سبک مینیمال و سنتی نیز هست. با ترکیب نما و استفاده از وسایل چوبی و فلزی در کنار هم می توانید رنگ و جلوه ی بیشتر و زنده تری به دکوراسیون خود بدهید. اگر این سبک را برای منزل نمی پسندید، پیشنهاد ما این است که برای محل کار خود از این سبک خاص و متفاوت استفاده کنید.

 

سبک ساحلی:

سبک ساحلی در دکوراسیون، سبکی مملو از نور، نشاط و ظرافت است. این سبک بنا به شرایط محیطی و به دلیل نزدیکی به سواحل دریا و اقیانوس مورد استفاده قرار گرفته است. این سبک پیچیدگی زیادی ندارد اما طرفداران زیادی در مناطق مختلف کره ی زمین پیدا کرده استو سبک ساحلی برای اولین بار توسط مردمان ساحل نشین ایالات متحده آمریکا مورد استفاده قرار گرفت و بعد از آن تبدیل به یکی از سبک های مورد علاقه و مورد استفاده در دکوراسیون شد. سبک ساحلی با تداعی طبیعت، آرامش و نشاط خوبی به خانه می بخشد.

در ادامه برخی از خانه های ساحلی فلوریدا را مشاهده می کنید

ویژگی های سبک ساحلی

  • بازی با انواع بافت از جمله حصیر و چوب در سبک ساحلی بسیار دیده می شود.
  • پارچه های مورد استفاده در این سبک اغلب نازک و سبک هستند.
  • در سبک ساحلی چوب به جای فلز کاربرد دارد و مبل و میزهای چوبی و دیزاین حصیری بسیار مورد استفاده هستند.

 

  • در سبک ساحلی از پنجره های بزرگ و نور گیر استفاده می شود. نور زیادو رنگ ها روشن و آرام هستند. در این از مقدار زیادی رنگ آبی، سفید و کرمی استفاد می شود.
  • برای دیزاین منزل در این سبک از المان هایی همچون صدف، مجسمه ها و قاب عکس هایی از دریا، ساحل و طبیعت استفاده می شود.
  • کف پوش و کابینت های چوبی و کاشی و سرامیک های رنگ روشن در این سبک کاربرد دارند.

 

سبک مینیمال:

سبکی که نشانه های مشخصه ای مدرن – مینیمالیستی دارد و دارای خطوط بسیار تمیز و اشکال ساده است. همه چیز در یک فضای مینیمالیستی باید هدفی را دنبال کند و شما اشیا یا لایه های اضافی زیادی پیدا نخواهید کرد. این سبک تا حدودی به سبک مدرن شبیه است. مینیمالیسم به معنای ساده گرایی می باشد و تاریخچه این سبک هنری به اواسط قرن بیستم تا کنون باز می گردد. این سبک با مدرنیسم رابطه دارد.  با ما همراه باشید…

 

ویژگی های سبک مینیمال

  • در این سبک خطوط بسیار ساده و واضح اند
  • مجسمه و لوازم تزئینی مخصوصا به سبک کلاسیک در این سبک استفاده نمی شود
  • استفاده حداقل از شیشه، چوب، بتن و در کل تاکید بر سادگی و استفاده مفید از فضا بسیار مشاهده می شود
  • در طراحی این سبک، اشکال هندسی ساده  نظیر دایره و مربع به چشم می خورد
  • رنگ های گرم هیچ جایی در این طراحی ندارند و بیشتر از پالت رنگی خنثی مخصوصا از رنگ سفید به مقدار زیاد استفاده می شود.

برای آشپزخانه مینیمال از چه کابینتی استفاده کنیم؟

  • بهترین گزینه برای کابینت های آشپزخانه مینیمال، کابینت با جنس ام دی اف یا هایگلاس و معمولا به رنگ سفید و داخل کار است. این نوع کابینت ها علاوه بر جا دار بودن به بزرگ دیده شدن  و حفظ  فضای مفید کمک می کند.

  • برای کف منزل خود در این سبک از سرامیک های یک دست با ابعاد ۶۰*۶۰  یا لمینت های سفید یا طوسی استفاده کنید
  • بهترین گزینه برای دیوار ها در این سبک استفاده از رنگ های اکرولیک یا کاغذ دیواری می باشد

 

 

سبک روستیک:

ریشه واژه Rustique در فرانسه و Rustic در لاتین، به معنای (روستایی) در فارسی است. طراحی روستیک سبکی طبیعی، قدیمی و ارگانیک دارد. این طراحی نقطه مقابل طراحی مدرن است. در این سبک بیشتر از ارگانیک هایی مانند چوب، سنگ و دیگر عناصر طبیعی استفاده می شود.

تاریخچه سبک روستیک

تاریخچه این سبک به اواسط قرن هجدهم میلادی باز می گردد. در این زمان گرایش انسان به طبیعت افزایش یافت و تا قرن بیستم این سبک پیشرفت چشم گیری داشت. برای بررسی ویژگی های این سبک با ما همراه باشید.

ویژگی های سبک روستیک

  • در این سبک بیشتر از ارگانیک هایی مانند چوب، برگ و سنگ و ترکیب رنگ های این ارگانیک ها استفاده می شود.
  • در سبک روستیک خطوط استفاده شده نظم مشخصی ندارند اما ظرافت در آنها به کار می رود.
  • در این سبک از عناصر مدرن همچون پلاستیک و فلز تا حد امکان کمتر استفاده می شوند.
  • مهم ترین ویژگی این سبک  طبیعی به نظر رسیدن فضا به سبک خانه های روستایی قدیم است.

 

برای این که روحیه هر چه بیشتر سبک روستیک را به خانه خود بیافزایید، از یک شومینه دیواری سنگی، عتیقه جات تزئینی و وسایل و لوازم قدیمی و چوبی مثل میز نهار خوری و مبلمان چوبی  و همچنین از گل های طبیعی زیبا برای آراستن فضا استفاده کنید.

هرچند امروزه این سبک تا حدودی با مدرنیته تلفیق شده است اما هنوز هم جایگزین مناسبی برای استفاده مطلق از متریال های مدرن و مصنوعی می باشد و              می تواند حس آرامشی طبیعی بودن را القا کند.

 

سبک سنتی اروپایی (غربی) :

در قرن هجدهم و نوزدهم میلادی سبکی در دکوراسیون برگرفته از سنت های غربی در اروپا به ظهور پیوست. این سبک پیچیدگی زیادی ندارد و نوعی سبک آنتیک و پر از عتیقه جات و وسایل قدیمی است که مملو از احساس کهن و خاطره انگیز است. در ادامه برای بررسی ویژگی های این سبک با ما همراه باشید.

  • هرج و مرج و بی نظمی در سبک سنتی اروپایی جایی ندارد
  • رنگ ها گرم و تیره و نوع چیدمان وسایل در این سبک کاملا متقارن است
  • بهترین متریال برای دیوار ها رنگ های روغنی، برای کف منزل سرامیک های شفاف و برای سقف استفاده از گچبری های سلطنتی می باشد

  • فلز در این سبک کاربرد دارد و برای آراستن منزل خود به سک سنتی غربی می توانید از ظروف نقره و کریستال و تابلوهای هنری با قاب های طرح قدیمی استفاده کنید.
  • مبل ها در سبک سنتی غربی سنگین و با پایه های چوبی به رنگ تیره و پارچه های پر نقش و نگار هستند. این مبل ها هنوز طرفداران بسیاری دارند و مبلمانی که ما امروزه با عنوان مبلمان سلطتنی آن را می شناسیم برگرفته از سبک سنتی اروپایی هستند.

 

  • برای آشپزخانه و کابینت ها در این سبک می توانید از انواع کابینت های چوبی اعم از چوب راش یا ممبران استفاده کنید اما پیشنهاد ما برای حفظ محیط زیست، استفاده از کابینت های طرح چوب می باشد که از ورق های ام دی اف و مشابه چوب با تنوع طرح و رنگ ساخته شده اند.
در ادامه برخی از این کابینت های طرح چوب را مشاهده خواهید کرد

  • اغلب پیشنهاد می شود در انتخاب یک سبک برای منزل خود، آن را در تمامی قسمت های منزل حتی سرویس بهداشتی و حمام استفاده کنید اما بسته به سلیقه، خواست و بودجه خود می توانید به همه ی بخش های یا تنها قسمت هایی مثل پذیرایی و آشپزخانه که در مرکز توجه هستند اکتفا کنید.

سبک سنتی اروپایی به ازای نظم و انضباتی که به منزل شما می بخشد می تواند حس آرامش و سکون را القا کند. اگر منزل بزرگ و شخصیت منضبطی دارید، همچنین از سبک های صنعتی و مدرن خوشتان نمی آید این سبک می تواند بهترین گزینه برای منزل شما باشد. سبک دکوراسیون اروپایی علاوه بر شلوغی و زرق و برقی که دارد بسیار منظم، متقارن و حساب شده است و همه چیز در این سبک در جای مشخص خود قرار دارد.

 

در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید

Telegram
WhatsApp
Pinterest
LinkedIn
Twitter
Facebook

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.